Jordi Arkö

Nu har vi flera fina litografier ur Jordi Arkös svit "Röde Orm" - Frans G Bengtssons välkända vikingaepos i lager. Sök gärna på Arkö på hemsidan för att se alla verken, eller läs mer om konstnären nedan:

 

Jordi Arkö (1951-) har sina rötter i Dalarna och lever och verkar på släktgården utanför Mora. 1971-1974 inledde Arkö sina studier vid Stockholms universitet för att 1975-1980 gå över till Kungliga Konsthögskolan i Stockholm, där han sedermera, 1980-1993, var verksam som högskolelektor. 1990-1993 var han därtill även lärare och examinator vid Dublin National College of Art and Design. Från 2003 fungerade han som konstnärlig ledare för Grafikens hus i Mariefred.

Det är framförallt som grafiker som Jordi Arkö är känd. Hans kunskaper kring olika tekniker är väl erkända och har utöver hans roll som pedagog även renderat en bok- ”Vad är grafik” som författades tillsammans med Philip von Schantz. På senare tid har Arkös roll som konsulent och rådgivare åt andra konstnärer tagit överhand och hans egna produktion har minskat i omfattning. Idag fungerar han framförallt som konstkonsulent för Dalarnas län. Motiveringen till Karlskoga-Nobels konststipendium år 2006 beskriver hans konstnärskap på ett träffande vis:

"Ingenting är Jordi Arkö främmande. Med stor kunnighet tolkar han historiska händelser, likaväl som han utmanar och utforskar användandet av dagens datateknik. Hos Jordi Arkö har de grafiska teknikerna inga gränser. Jordi Arkös gedigna konstnärliga bakgrund, hans tekniska skicklighet och bredd, tillsammans med en unik berättarförmåga gör honom till en av samtidens mest betydande konstnärer."

Ett av Arkös större uppdrag var att illustrera Frans G Bengtssons klassiska verk, ”Röde orm”, tillika världens mest lästa vikingaepos. Arbetet resulterade i en tvådelad praktkassett omfattande 210 litografier, men även i en fristående bildberättelse omfattande 132 bilder. Arkös intresse av vikingamytologi kommer sig av att han studerade arkeologi vid universitetet och att han företog resor i Röde orms fotspår, vilket säkerligen är en stor anledning till det fascinerande resultat som det gedigna arbetet inneburit. Under två års tid framställde Arkö illustrationerna till en av Sveriges mest översatta och internationellt erkända bokverk som i originalutgåvan utkom 1941.

Utställningar: 1981 Nikolaie Kirke Köpenhamn, inbjuden av danske Grafikere, 1981 Galleri Dr Glas Stockholm, 1981. Galleri Belle Västerås, 1982 och 1985 Galleri Mors Mössa Göteborg, 1983. Vetlandamuseum. 1989 Konstnärshusets grafikgrupp Stockholm, 1991 Konstnärshuset Stockholm 1991, Liljevalchskonsthall, premiärvisning Röde Orm, 1992 Centre Culturel Suedoise, Paris, 1992 Altes Museum i Berlin, 1992-1993 Skissernas Museum Lund, 1993 Konsthallen, Sölvesborg, 1993-1994 Sigtuna Museum, 1994 Hällristningsmuséet i Tanum, Bohuslän, 1994 American- Swedish Institute Minneapolis USA, 1995 The Nordic Heritage Museum, Seattle USA, 1995 Swedish American Museum Center, Chicago USA, Svenska Ambassaden i Tokyo, ]apan.


Representerad: Nationalmuseum i Stockholm, Konstakademiens samlingar Stockholm, Statens museum för Kunst i Köpenhamn, Biblioteque National i Paris, Göteborgs Konstmuseum, Västerås museum, Norrköpingsmuseum, Skissernas museum i Lund, Dalarnas. museum Falun, Sigtuna Museum, Norrbottens Museum Luleå, American Swedish lnstitute, Minneapolis USA, Nordic Heritage Museum, Seattle USA, Swedish Museum Center Chicago USA.


Stipendier och priser: Ateljéstipendium Konsthögskolan vid Brucebo konstnärsgård Gotland 1976, arbetsstipendium till Biaiveza i Polen Plenero, Polskainsti. 1977, Sallbergsstipendium-Konsthögskolan 1978, Osyp och Elsa Maidanjuks stipendium Konsthögskolan 1979, Axel Hirschstipendium Konsthögskolan 1980, Vinnare av Unga Tecknare 1981, Biennalpriset i Rauma, Finland 1984, Arbetsstipendium till Dublin från Svenska Institutet 1986, Albert Bonniershundraårsminne 1992, Grafiska Sällskapets stipendium 1994, för en grafisk production, som excellerar i teknisk briljans, humor och artisteri.