Jordi Arkö
Nu har vi flera fina litografier ur Jordi Arkös svit "Röde Orm" - Frans G Bengtssons välkända vikingaepos i lager. Sök gärna på Arkö på hemsidan för att se alla verken, eller läs mer om konstnären nedan:
Jordi Arkö (1951-) har sina rötter i Dalarna och lever och verkar på släktgården utanför Mora. 1971-1974 inledde Arkö sina studier vid Stockholms universitet för att 1975-1980 gå över till Kungliga Konsthögskolan i Stockholm, där han sedermera, 1980-1993, var verksam som högskolelektor. 1990-1993 var han därtill även lärare och examinator vid Dublin National College of Art and Design. Från 2003 fungerade han som konstnärlig ledare för Grafikens hus i Mariefred.
Karl Axel Pehrson
Karl Axel Pehrson (1921-2005) föddes i Örebro och var bror till konstnären Karl Gustaf Pehrson (1914-1992). Tillsammans gav de sig 1936 ut på en bildningsresa till Österrike, efter att Karl Axel avslutat sin skolgång som 15-åring. Året därefter vidtog studier vid Edwin Berggrens Målarskola i Stockholm och senare även på Otte Skölds Målarskola (1938-) och Kungliga Konstakademien (1940-1946). Pehrson ingick i konstnärsgruppen 1947 års män tillsammans med bland andra Lennart Rodhe, Olle Bonniér, Pierre Olofsson, Randi Fischer, Ole Gill, Lage Lindell och Uno Vallman.
En panter i kostym!
En panter i kostym! Denna fängslande litografi är att betrakta som en av de viktigaste i Hulténs produktion. Verket är en vidarebearbetning av den högst kontroversiella skulpturen ”Black Panther” som Statens konstråd beställde till det nybyggda länsstyrelsehuset i Malmö 1979. Referensen till svensk byråkrati är tydlig och det lät inte dröja länge innan personalen höjde sina röster, inte minst landshövdingen Nils Hörjel. Att pantern försetts med en kritstrecksrandig kostym kunde uppfattas som att konstnären likställde Länsstyrelsen med en maffiaorganisation och förlöjligade den svenska
Esaias Thorén
Esaias Thorén (1901-1981) var medlem i Halmstadgruppen tillsammans med Waldemar Lorentzon, Sven Jonson, Stellan Mörner, samt bröderna Axel och Erik Olson. Hans pappa var en skicklig möbelsnickare med intresse inom teater och musik. Inledningsvis präglas Thorén därav och ämnar starta en musikalisk bana, men 1919 upptäcker han så Gösta Adrian Nilssons fascinerande konst och blir så pass inspirerad att han själv fattar penseln. 1923 träffar han Sven Jonson och de bildar konstnärsgruppen De Unga med Axel Olson som lärare. Samtidigt utbildar sig Thorén 1925 vid Carl Wilhelmsons målarskola i Stockholm.
Max Walter Svanberg
Max Walter Svanberg föddes i Malmö 1912. Den konstnärliga banan inleddes redan vid 17-års ålder som reklammålare i hemstaden som han blev trogen livet ut. Han studerade vid Skånska målarskolan 1931 följt av Otte Skölds målarskola 1933. 1930-talets verk karaktäriseras av ett mer realistiskt uttryckssätt än hans senare produktion och inte minst var blomsterstilleben, men även landskap och porträtt, återkommande motiv. Under 1940-talet utkristalliserades Svanbergs särpräglade uttryckssätt, starkt inspirerat av surrealismen och ett bejakande av det undermedvetnas skapandekraft.