Om Peter Doig (C3285)

"Peter Doig" av Poul Erik Töjner. Louisiana, 2015. Dekorerat mjukband, 4:o, 96 sid. Illustrerad i färg och svartvitt. ISBN 9788792877437.

Efter att Peter Doigs verk ställdes ut på 1990-talet började många unga målare att måla "Peter Doig-likt". Tydligen hade han slagit igenom och inspirerat en ny generation artister. Han legitimerade en ny romantik som hade varit omöjlig, och till och med misstänkt, i flera år. En show i Basel samlar ett urval av Doigs verk från de senaste 25 åren och erbjuder en chans för besökaren att förstå ingredienserna som utgör hans attityd som målare.

Det finns få sådana perfekta platser att vara värd för en Peter Doig-show som Fondation Beyeler. Museet, som ligger i en lantlig miljö strax utanför Basel, är omgivet av en skulpturträdgård. När man går genom byggnaden finns det ögonblick då naturen kommer in: en utsikt över de omgivande kullarna eller ett träd som tappar sina löv. Sådana intryck stör utställningen på ett meningsfullt sätt. De ger sammanhang till frågan om Doigs förhållande till naturen. Tar hans verk upp det som är 'där ute' eller är det snarare en målad verklighet i sig, som konstnären föreslog i ett föredrag på museet: ”En målning måste vara övertygande, i den meningen att den ger ett slags fly och har en sorts egen verklighet.”

Doig föddes i Edinburgh, växte upp i Trinidad och Kanada och studerade konst i London. Hans år tillbringade i vinterlandskap såväl som i tropiska landskap, har informerat hans arbete. Observationer från så olika delar av världen kan faktiskt ses blandade i enstaka målningar. Ett återkommande motiv är naturen och människans reflektion över (och i) den. Man kan till exempel se en enskild figur vid sidan av en sjö, en figur i en kanot på en vidsträckt vattenyta eller någon som går över isen. I samtliga fall är reflektionen i ytan viktig, och skapar en målerisk dubbel, eller förlängning av figurationen. Enligt Doig är "Reflektion en anordning för att skapa utrymme i en målning. Det öppnar upp det hela." Stämningen i dessa landskap överförs inte bara genom den faktiska scenografin och hållningen av figuren utan också genom skillnaderna i färgapplicering och märkesframställning.

I Doigs ögon handlar "målning om att arbeta sig över ytan, gå vilse i den. Den stora storleken på målningarna handlar om att bli absorberad av dem.” Ett projekt som gjorts speciellt för denna utställning är en lång väggmålning, Cat of 9 Tails , ett samarbete med några av Doigs elever från Düsseldorf. Den visar en pågående vägg av färgade tegelstenar där olika fönster dyker upp, som erbjuder en utsikt över det blå havet, en ö och horisonten. Det är inte helt klart om dessa fönster verkligen är fönster eller rektangulära bilder eller målningar på väggen, och därmed en illusion. Som Doig säger: "Det är en lek om att göra en målning." Väggmålningen är en utökad version av hans duk från 2004 som heter House of Pictures.

 

Pris 225