En panter i kostym! Denna fängslande litografi är att betrakta som en av de viktigaste i Hulténs produktion. Verket är en vidarebearbetning av den högst kontroversiella skulpturen ”Black Panther” som Statens konstråd beställde till det nybyggda länsstyrelsehuset i Malmö 1979. Referensen till svensk byråkrati är tydlig och det lät inte dröja länge innan personalen höjde sina röster, inte minst landshövdingen Nils Hörjel. Att pantern försetts med en kritstrecksrandig kostym kunde uppfattas som att konstnären likställde Länsstyrelsen med en maffiaorganisation och förlöjligade den svenska
ämbetsmannakåren. Protesterna ledde till att andra, mer lättsmälta, konstverk kom på plats i länsstyrelsens nya byggnad. Klart är att skulpturen fick mycket uppmärksamhet i media, vilket eldades på ytterligare när Olof Palme lånade den till ett stort socialdemokratiskt upptaktsmöte, där pantern fick sitta på scenen tillsammans med partiets ledande personer. Efter en tids turnerande fick, den förmodligen trötta, pantern semester på Esperöds herrgård som är hemvist åt Bo Hultén och Rose-Marie Qvarfordt. Historien slutar emellertid inte här. Länsstyrelsen tog nämligen, efter många år, åter kontakt med konstnären med en förfrågan om att köpa verket, som efter många omvägar slutligen kom på plats 1994. Litografin (A1146) fick titeln ”Mutatio Imagionis” och fångar essensen i såväl ”Black Panther” som den bakomliggande historien väl.